Adrian Iovan ar fi trebuit sa intoarca avionul din drum in momentul in care a inceput givrajul - Tehnologie - Telecomunicatii

einformatii.ro - Infomatii utile
Cauta in : Informatii Utile | Catalog Companii | Acte Necesare | Stiri | Director Web | Pe Web

Stiri in

 Stiri / Tehnologie / Telecomunicatii
Adrian Iovan ar fi trebuit sa intoarca avionul din drum in momentul in care a inceput givrajul
Adrian Iovan ar fi trebuit sa intoarca avionul din drum in momentul in care a inceput givrajul
Adrian Iovan ar fi trebuit sa intoarca avionul din drum in momentul in care a inceput givrajul
DeCeNews: "Iovan poarta intreaga raspundere a accidentului in sine". Cine spune asta

Un "specialist in inginerie aerospatiala cu 30 de ani vechime", declara ca in cazul accidentului aviatic din Apuseni, "pilotul comandant poarta intreaga raspundere a accidentului in sine". Acesta arata ca Adrian Iovan ar fi trebuit sa intoarca avionul din drum in momentul in care a inceput givrajul.
Este vorba despre prodecanul Facultatii de Inginerie Aerospatiala, conf. dr. Octavian Thor Pleter, care a transmis vineri un comunicat, citat de Mediafax, in care spune ca se vede "obligat" sa ia atitudine fata de "culpabilizarea ROMATSA in criza accidentului aviatic din Muntii Apuseni".
"Pilotul comandant poarta intreaga raspundere a accidentului in sine", susține Pleter, care enumera mai multe considerente pe care isi bazeaza afirmatia.
Neglijarea condițiilor meteo
Specialistul in inginerie aerospatiala spune ca Adrian Iovan a planificat si a efectuat un zbor "in conditii meteorologice de inghet sever, conditii evidente din prognozele la care avea acces inainte de decolare".
De asemenea, tipul de avion "fara performantele de urcare necesare" si, mai ales, tipul de motor cu piston cu carburator, "in mod special vulnerabil la acest fenomen meteo", "nu erau adecvate pentru aceasta misiune si comandantul avea obligatia sa cunoasca acest lucru si sa coreleze datele meteo cu restrictiile impuse de tipul de aeronava".
Avionul putea fi intors la apariția givrajului
Pleter mai arata ca givrajul aeronavei, care a inceput in momentul intrarii in frontul atmosferic cu umiditate, este un fenomen "cumulativ si nu instantaneu", astfel ca pilotii ar fi avut timp suficient - cel putin 10 minute - pentru a intoarce aeronava.
"Totusi decizia comandantului a fost de a continua pe traiectul planificat; decizia normala in acest caz ar fi fost un viraj de 180 de grade pentru a iesi cat mai repede din frontul atmosferic in care intrase si aterizarea la cel mai apropiat aeroport neafectat de frontul atmosferic, in acel caz Sibiu", adauga profesorul, care este de parere ca "prin aceasta manevra elementara zborul era salvat".
El mai arata ca ipoteza potrivit careia echipajul nu ar fi sesizat givrajul este infirmata categoric, atat de declaratia unui pasager, cat si de natura cererilor adresate prin radio centrului de control de la Bucuresti, printre care cererea de a cobori - "tentativa evidenta pentru a iesi din frontul atmosferic de inghet pe dedesubt".
Evitarea zonei de grivaj, un mare risc
Aceasta decizie insa, potrivit lui Pleter, este "de mare risc", deoarece unele fronturi atmosferice de acest tip incep chiar de la sol, neexistand posibilitatea depasirii lor pe dedesubt. "Riscul manevrei de coborare este cu atat mai mare cu cat zona de sub aeronava era o zona muntoasa (deci cu posibile turbulente asociate care puteau agrava conditiile de inghet) si impadurita (care ingreunau o eventuala aterizare de urgenta, precum si eventualele operatiuni de cautare si salvare)", continua prodecanul Facultatii de Inginerie Aerospatiala.
Astfel, "ar fi fost preferabila manevra de urcare, pentru care aeronava nu era insa capabila, dar esentiala ar fi fost intoarcerea cu 180 de grade, manevra de siguranta care ar fi dus la evitarea accidentului", conchide inginerul.
Nu s-a declarat urgența
Pe de alta parte, comandantul nu a declarat urgenta ("Mayday" sau "Pan"), desi in mod evident era cazul, si "si-a asumat raspunderea exclusiva a echipajului, scotand astfel furnizorul de servicii de navigatie aeriana (ROMATSA) din cauza, inclusiv in eventualitatea unor operatiuni de cautare si salvare", prin aceea ca "a iesit din codul aerian de zbor instrumental (IFR), anuntand ca din acel moment zboara VFR", mai arata profesorul.
El explica in continuare ca angajarea in zborul VFR (zbor la vedere, in engleza Visual flight rules - VFR, n.r.) se face doar in conditii de vizibilitate a solului si a spatiului aerian inconjurator.
"Am o deosebita admiratie fata de modul cum a gestionat comandantul ultima faza a zborului pana la impact, dar acest lucru nu are legatura cu greselile care au condus la accident. In conditiile aparitiei givrajului, orice pilot ar fi luat decizia elementara de a face un viraj de intoarcere de 180 de grade si de a ateriza la cel mai apropiat aeroport (in speta, aeroportul din Sibiu)", concluzioneaza Octavian Thor Pleter.

(Sambata 25.01.2014 08:18, Mireille Astrid POPA) © estiri.ro
 Alte articole din aceasta categorie
O solutie simpla si perfecta ca sa urmaresti gratis HDTV, in mod legal: Super antena Tv FOX (13.01.2018)
Iti poti construi un sistem de supraveghere video complet cu o suma foarte mica de bani si sa iti protejezi locuinta si de la distanta (26.08.2016)
Dupa modelul Frantei: Guvernul Romaniei trebuie sa initieze un proiect de lege cu privire la limitarea expunerii la undele electromagnetice (22.01.2016)
Telekom Romania ofera abonatilor programele difuzate de Comedy Central Extra, Paramount Channel si Nickelodeon prin pachetul de baza S (01.02.2015)
Celebrata de GOOGLE: Actrita AUDREY HEPBURN, una dintre cele mai frumoase femei din toate timpurile, ar fi implinit azi 85 de ani (04.05.2014)
Pe Terra sunt 4,5 miliarde de fulgere intr-un an (21.04.2014)
Stephen Hawking: Nu exista gauri negre, dar exista gauri gri (26.01.2014)
Una dintre institutiile vinovate de esecul misiunii de cautare si salvare din Apuseni este Serviciul de Telecomunicatii Speciale (24.01.2014)
B1 TV: Serviciul de Telecomunicatii Speciale a localizat gresit locul avionului prabusit (21.01.2014)
Sonda spatiala americana Voyager 1, lansata in 1977, a devenit primul obiect facut de om care a parasit Sistemul Solar (14.09.2013)
Severina Pascu este sefa UPC din Romania si Ungaria (07.08.2013)
Televizoarele contemporane cu plasma, LCD si LED ocupa mai putin loc si sunt superioare in privinta luminozitatii, contrastului si acuratetii cromatice (11.05.2013)
Noua solutie completa pentru transmisie via LTE va revolutiona transferul de date mobile (31.03.2013)
Romanii sunt pe primul loc in Europa in privinta timpului petrecut in fata televizorului (23.03.2013)
it.bzi.ro: ORANGE intra pe piata TV (20.03.2013)
It.bzi.ro : Surpriza neplacuta pentru o parte importanta dintre clientii abonati la RCS&RDS (02.01.2013)
it.bzi.ro : UPC a anuntat ca va difuza televiziunea Animal Planet HD, in premiera, in Romania (03.12.2012)
Decizia RCS&RDS de a scoate Discovery din grila de programe.provoaca un nou scandal (25.11.2012)
PE a adoptat un raport privind reducerea tarifelor la roaming de la 1 iulie (11.05.2012)
Vodafone Romania : 260.000 de euro pentru o solutie video de echipare a 100 de ambulante SMURD (18.03.2012)
 CURS VALUTAR (lei noi)
Luni 04.07.2022
1 EUR +0.01% 4.9461 lei
1 USD -0.29% 4.7286 lei
Toate valutele
Vineri 01.07.2022, BNR
Catalog de companii

Adauga o companie
Companii recent adaugate
MOTORKAPPA SRL
Craiova, Dolj, Strada Bariera Valcii nr. 58
> Service
MAXX 2001 SRL
Craiova, Dolj, Calea Bucuresti nr. 17 D
> Stomatologie
AVENSIS CAPITAL CONSULTING SRL
Craiova, Dolj, Strada Stirbei Voda nr. 47
> Consultanta in afaceri
Cele mai accesate companii
NEXT GENERATION DESIGN SRL
Craiova, Dolj, Strada Paltinis nr. 16
> Marketing si publicitate
GLOBE VISION DESIGN SRL
Craiova, Dolj, Strada Oltului nr. 11
> Software
MOTORKAPPA SRL
Craiova, Dolj, Strada Bariera Valcii nr. 58
> Service
fhr.ro - Gazduire siteuri
Director Web

Adauga un website
Websiteuri recent adaugate
Sursa online de accesorii destinate remorcilor
Un sofer care stie ce piese ii trebuie pentru masina sa va merge direct la sursa cand va avea nevoie de un carlig de remorcare. Oricare ar fi carligul care se potriveste masinii, dupa marca si model, comanda si plata se pot face online cu livrare curier
> Piese, Accesorii
Intreaga gama de materiale si echipamente electrice
corpuri si surse de iluminat casnic, industrial si arhitectural; aparataj electric casnic si industrial; produse electrice de medie si joasa tensiune; elemente de automatizari; cabluri electrice si accesorii pentru acestea.
> Electrice, electronice
Bijuterii lucrate manual
Bijuterii handmade cu cristale Swarovski Elements. Coliere, cercei, inele, bratari si seturi de bijuterii. Design modern, unicat!
> Bijuterii
| TOP STELAR | top cele mai votate | top cele mai accesate | siteuri noi | siteuri recomandate | siteuri partenere | A - Z |
Reteaua noastra

© 2002 - 2022 einformatii.ro. Toate drepturile rezervate.
gazduire siteuri
Pagina generata in 0.0709 sec.
google-analytics.com